L'escola que volem!
El Submarí Lila som una escola d’infantil i primària (de 2 a 12 anys), reconeguda pel Departament d’Ensenyament. Ens trobem al poble d’El Milà (Alt Camp).
Formem un col·lectiu de famílies i educadores, constituïdes com a Cooperativa Mixta, que col·laborem per a fer possible l’escola que volem.
L’any 2008 va començar el camí del Submarí. Des de llavors, ja són molts els infants que s’han fet grans amb nosaltres i ens han fet créixer amb ells.
Amb el nostre projecte educatiu, basat en els principis de la pedagogia viva i activa, creem un espai on els infants es senten vistos, respectats i valorats. Els oferim un acompanyament respectuós i adaptat a cadascú, atenent el cor, el cos i la ment dels infants.
Les famílies formen part activa i van de mà amb l’equip educatiu. Som un organisme viu i en constant evolució.
El Submarí és un espai d’aprenentatge per a petits i grans.
Com ho fem?
Cuidem l’essència de cada infant perquè pugui desplegar tot el seu potencial.
Les bases pedagògiques
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
Acompanyament respectuós
Creiem que cada infant és únic i singular; el seu acompanyament ha de ser respectuós amb el seu ritme personal i el seu procés d’aprenentatge.
Atenció personalitzada
Les ràtios reduïdes ens permeten cuidar la individualitat de cada infant, atenen les seves necessitats emocionals, relacionals, físiques i cognitives.
Aprenentatge vivencial i significatiu
A partir del gaudi en el joc, l’activitat espontània i les propostes concretes i manipulatives, lligades a situacions quotidianes, l’aprenentatge cobra sentit i s’integra amb més facilitat.
Lliure circulació i guiatge
Amb la lliure circulació afavorim que l’infant tingui temps i espai per a escoltar-se i donar resposta a allò que necessita i al seu interés.
Amb les activitats guiades (propostes i tallers) facilitem l’accés i la pràctica dels sabers que es contemplen a nivell curricular, i que garanteixen l’assoliment de les competències bàsiques.
Grups de diferents edats
Els espais compartits permeten que els infants de diferents moments maduratius es relacionin i col·laborin, enriquint-se mútuament.
Connexió amb la natura
El nostre entorn natural és part fonamental del dia a dia. Aporta benestar i una connexió més profunda amb un mateix, obre possibitats psicomotrius i és una font contínua d’aprenentatge. La natura ens garanteix la descoberta i no perdre la capacitat de sorprendre’ns.
Els nostres referents pedagògics
La nostra pràctica educativa s’inspira en els principis de la pedagogia viva i activa, agafant com a referents a Maria Montessori, Rebeca Wild, Loris Malaguzzi, Arno Stern, Edwin Gordon, Emi Pikler, Waldorf, entre altres.
«La primera tasca de l’educació és agitar la vida, però deixar-la lliure perquè es desenvolupi»
Maria Montessori
Els nostres valors
Cuidem que els infants puguin desenvolupar les seves capacitats i habilitats com a eines de vida.
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
Autonconeixement i gestió emocional
Acompanyem els infants perquè puguin descobrir qui són, puguin escoltar-se, identificar les emocions i gestionar-les, amb respecte cap a ells mateixos i cap als altres.
Autonomia i confiança
Acompanyem als infants perquè es desenvolupin amb seguretat i confiança en les seves pròpies capacitats. Fomentem la seva autonomia i autoregulació, així com que aprenguin a decidir per si mateixos.
Pensament crític i creatiu
Afavorim que cada infant aprengui a pensar per si mateix, a qüestionar el món que l’envolta amb una mirada crítica i constructiva, i a trobar solucions a les situacions que es troben. Els infants desenvolupen una ment oberta, capaç d’adaptar-se a nous reptes i aportar idees creatives.
Comunicació assertiva
Acompanyem els infants per a que puguin expressar allò que senten, volen o necessiten de manera assertiva, posant límits clars i amb respecte cap als altres.
Amor per l'aprenentatge
La Curiositat que Perdura. Al Submarí cultivem la curiositat innata de cada infant, mantenint viu el desig de descobrir.
Treball col·laboratiu
Cultivem el respecte mutu, la comunicació i el suport entre companys. Els infants aprenen a cooperar, escoltar i ajudar-se, i el treball en equip esdevé una riquesa per a totes.
Consciència social i ecològica
En el nostre entorn natural, els infants desenvolupen una sensibilitat que els fa cuidar i respectar la natura. En l’escola dialoguem sobre aspectes de l’actualitat, afavorint la seva consciència social. Aquesta consciència social i ecològica els prepara per viure de manera responsable i sostenible, creant un impacte positiu en el seu entorn.
L’entorn educatiu
Al Submarí entenem que per a que un infant pugui desplegar tot el seu potencial cal que es senti segur, respectat i estimat.
Entenem que l’infant és el principal agent del seu propi procés d’aprenentatge. Cuidem que pugui desenvolupar tot el seu potencial intrínsec afavorint les condicions per a que això es doni. El nostre entorn educatiu ho fa possible: els propis infants, l’equip educatiu, l’entorn preparat i les famílies.
L’escola és un espai de convivència i interacció humana, amb la capacitat de convertir les experiències en moments de reflexió, d’aprenentatge i creixement personal.
Els infants
Els infants són protagonistes actius del seu procés d’aprenentatge. Tenen espai i temps per a decidir el que volen fer en funció dels seus interessos i necessitats. Reflexionem, en el dia a dia i en les autovaloracions trimestrals, per a que siguin conscients del seu moment d’aprenentatge i acordem els propers objectius.
Els infants es fan responsables de cuidar l’espai i l’enriqueixen amb les seves propostes.
En les assemblees i tutories grupals els infants proposen, debaten i consensuen normes de convivència que ajudin a regular situacions que els generen conflicte o malestar, a més de fer propostes de millora o canvi.
L’equip educatiu
Les educadores establim uns vincles estrets amb els infants que els fan sentir com a casa. La nostra és una mirada atenta a allò que està passant, veient a cada infant amb total acceptació i sense judici.
Posem límits que cuiden, amb amor i fermesa, fent de l’escola un lloc segur per a tothom.
Observem les necessitats dels infants, i donem resposta de forma consensuada amb l’equip i la família. Cada tutora fa un seguiment acurat dels infants.
Acompanyem a les famílies, amb mirada sistèmica que ens permet entendre i atendre cada nucli familiar amb la seva particularitat.
La nostra és una formació permanent per a créixer a nivell personal i enriquir la nostra tasca educativa.
L’entorn preparat
Fruit de l’estudi, l’observació i la detecció de necessitats hem preparat uns espais adequats a cada període sensible dels infants. Despleguem el currículum educatiu amb diversitat de materials, tallers i propostes que permeten ritmes i interessos diferents.
L’ambient de cada espai és molt cuidat, afavorint un clima relaxat i acollidor. Hi ha diversos espais que acullen les necessitats de concentració, d’intimitat, de grup, d’expansió, de creació, de moviment… Els infants escullen l’espai on anar escoltant quina és la seva necessitat.
L‘entorn natural és un dels nostres pilars com a font de benestar i aprenentatge, forma part de la nostra vivència diària.
Les famílies
Les famílies són una peça clau del nostre entorn educatiu. La primera funció important es dona en les adaptacions, on van de la mà amb la tutora per a cuidar aquest procés.
El treball col·laboratiu i la comunicació propera amb l’equip afavoreix que hi hagi una continuïtat entre casa-escola. En les tutories podem aprofundir més en com veiem a l’infant i acordar el nostre acompanyament.
Les famílies poden venir a compartir el dia a dia en l’espai, bé fent observació o participant activament, oferint tallers, reforç, explicant contes…
També participen en les trobades pedagògiques i formacions, que són espais de reflexió i aprenentatge, on les pròpies vivències es troben amb les dels altres, enriquint-nos.